Z życia przyrodników

Galeria

 

WIZYTA W INSTYTUCIE DENDROLOGII-ELEKTROFOREZA

Dnia 6 grudnia 2013 roku grupa uczniów z klasy Ic wzięła udział w zajęciach praktycznych związanych z elektroforezą w żelu agarozowym, czyli jednej z technik wykorzystywanych w biologii molekularnej. W trakcie zajęć każda osoba mogła spróbować nałożyć DNA wymieszane z barwnikiem, za pomocą pipety, do specjalnych kieszonek umieszczonych w żelu agarozowym. Następnie aparat do elektroforezy został podłączony do prądu na około 15 minut tak, aby cząsteczki DNA mogły się rozdzielić. Końcowe efekty wędrówki DNA w żelu można było zobaczyć po jego umieszczeniu w specjalnym urządzeniu emitującym światło UV i przesyłającym obraz do komputera.

Uczennice klasy Ic

DSC00516DSC00517


W środę 4 grudnia pracownia biologiczna za sprawą uczniów z klasy 1c zamieniła się w laboratorium kuchni molekularnej. Przyszli biolodzy, a może kucharze, zajęli się produkcją syntetycznego kawioru. Każda grupa wyprodukowała kawior o innej barwie: zielony, niebieski i czarny. Na zakończenie zajęć uczniowie przeprowadzili degustację własnoręcznie wytworzonego kawioru.

2poł

 


IZOLACJA DNA

Dnia 22 listopada 2013 roku grupa uczniów z klasy Ic brała udział w zajęciach w Instytucie Dendrologii Polskiej Akademii Nauk. Tym razem uczniowie mogli się zapoznać z techniką izolacji DNA z materiału roślinnego. Zajęcia prowadzone były przez dwoje młodych naukowców pracujących od niedawna w Pracowni Biologii Molekularnej. Warto podkreślić, że jeden z nich jest absolwentem naszego liceum. Materiałem z którego izolowaliśmy DNA były igły sosny. Mieliśmy możliwość praktycznego spróbowania swoich sił na różnych etapach pracy. Dla każdego znalazło się jakieś interesujące zadanie. Dowiedzieliśmy się także wielu ciekawych szczegółów dotyczących przeprowadzanych w Pracowni badań. Zaprezentowana została nam również aparatura laboratoryjna, która jest wykorzystywana na co dzień w pracy biologów molekularnych (np. sekwenator DNA).

Uczennice klasy Ic

12345


Mykoryza. Chyba wszyscy interesujący się biologią doskonale wiedzą, że jest to symbiotyczny związek wyspecjalizowanej grupy grzybów z korzeniami roślin, o charakterze mutualistycznym. Oznacza to, że każdy z partnerów zaangażowanych w to „przymierze” odnosi korzyści, nie szkodząc jednocześnie drugiemu. 4 listopada b.r. uczniowie klasy 2b w trakcie wykładu w Instytucie Dendrologii PAN mieli okazję przekonać się jak bardzo zróżnicowanym układem jest mykoryza. Dowiedzieli się m.in., że mykoryzę dzieli się na siedem typów: ektomykoryzę, ektendomykoryzę, mykoryzę arbuskularną, mykoryzę arbutoidalną, mykoryzę roślin wrzosowatych i storczykowatych; poznali grzyby tworzące poszczególne typy mykoryz, jak również zapoznali się z najważniejszymi funkcjami mykoryzy. Należy pamiętać, że obecnie powinniśmy używać terminu MYKORYZA w miejsce dotychczas stosowanego MIKORYZA. Wynika to z decyzji Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 27.VI.2011, która opowiedziała się za przyjęciem, jako jedynie poprawnej formy zapisywanej przez „y”, czyli: mykologia, mykologiczny, etc. Oprócz uczniów z naszej szkoły w wykładzie uczestniczyła również klasa o profilu biologicznym z Liceum w Lesznie. 

1234

 


Kolejne spotkanie młodych biologów z klasy 1c odbyło się w piątek 25 października. W szkolnej klasie, prostymi kuchennymi metodami młodzi adepci nauki dokonali sztuki izolacji DNA z materiału roślinnego, czyli cebuli. W pierwszym etapie doświadczenia uczniowie dzielnie pokroili cebulę w kostkę, następnie dodali ją do odpowiednio przygotowanego roztworu wody, soli i płynu do mycia naczyń. Mieszanina została włożona do kąpieli wodnej, a potem krótko zmiksowana. Kolejny krok to przesączanie i na koniec dodanie etanolu. Po krótkim czasie można było zaobserwować efekty swojej pracy – unoszące się w probówce niteczki DNA, które niektórzy dzielnie nawijali na patyczki. Rezultaty pracy udokumentowano na zdjęciach.

1DSC004671DSC00470

1DSC004731DSC00474


W piątek 18 października grupka uczennic z klasy 1c uczestniczyła w jesiennych porządkach w Kórnickim Arboretum. W tym dniu aura była bardzo kapryśna i porządki rozpoczęte w słońcu zakończył rzęsisty deszcz. Zapraszamy do obejrzenia krótkiego fotoreportażu.

Zdjęcie0083Zdjęcie0084Zdjęcie0085Zdjęcie0086Zdjęcie0087


8 października uczniowie klasy 1c zainaugurowali swój pierwszy rok zajęć w Instytucie Dendrologii PAN w Kórniku. Uczestniczyli w wykładzie „Zastosowanie technik molekularnych we współczesnej biologii”. Zagadnienia poruszane podczas spotkania będą omawiane podczas zajęć lekcyjnych w szkole. Prowadzący spotkanie zapoznał uczniów m.in. z metodami izolacji i wizualizacji kwasów nukleinowych oraz rolą i zastosowaniem enzymów restrykcyjnych. Przedstawione zostały także laboratoryjne sposoby namnażania DNA. W trakcie kilku najbliższych zajęć w Instytucie uczniowie będą mieli możliwość poznania zaprezentowanych w trakcie wykładu metod biologii molekularnej od strony praktycznej.


30 września 2013 roku uczniowie klasy 2 b wizytą w Laboratorium Analiz Mineralnych zainicjowali drugi rok zajęć w Instytucie Dendrologii PAN. W Laboratorium Analiz Mineralnych wyposażonym w najnowszej generacji sprzęt wykonuje się analizy składu pierwiastków dostarczonych próbek, głównie w materiale roślinnym. Uczniowie uczestniczący w zajęciach zapoznali się z drogą jaką przechodzi dostarczona próbka przeznaczona do takiej analizy, od etapu bardzo dokładnego ważenia, poprzez mineralizację w urządzeniu zwanym mineralizatorem mikrofalowym, po analizę pierwiastków w aparacie zwanym spektrometrem. Chętne osoby spośród uczestników zajęć, mogły wcześniej dostarczyć próbki swoich włosów, które zostały poddane takiej analizie. Osoby te w trakcie zajęć otrzymały wydruki ze składem pierwiastkowym swoich włosów. Następne zajęcia już w październiku.


 

Dnia 4 marca 2013 r. duża grupa uczniów z klasy IB kolejny już raz wzięła udział w zajęciach na terenie Instytutu Dendrologii PAN. Tym razem mieli oni możliwość wysłuchania wykładu pt. „Różnorodność biologiczna. Zagrożenia i metody ochrony czynnej” przygotowanego przez dr Andrzeja Jagodzińskiego. Uczniowie zapoznali się m.in. z tempem wymierania gatunków, celami ochrony oraz przedmiotami ochrony przyrody. Oprócz tego dowiedzieli się, jaki wpływ na środowisko wywiera przeciętny człowiek. Szczególnie interesujący był fragment wykładu wyjaśniający przyczyny nazwania Hawajów „Rajskim Ogrodem Śmierci”. Z niecierpliwością czekamy na kolejne zaproszenie.

Tomasz Zięty

DSC03078 (M)DSC03076 (M)DSC03079 (M)


Kolejne zajęcia w Instytucie Dendrologii PAN

Dnia 18 lutego mała, ale pełna zapału grupa uczniów z klasy 1b już po raz kolejny wzięła udział

w zajęciach na terenie Instytutu Dendrologii PAN. Tematem przewodnim poniedziałkowego spotkania była fitogeografia, czyli dział biogeografii zajmujący się badaniem rozmieszczenia roślin na kuli ziemskiej. Zaprezentowano nam wyniki badań fitogeograficznych bazujące na analizach filogenetycznych. Podczas wykładu zdobyliśmy wiele cennych informacji na temat wędrówek roślin m. in. dębów, czy świerków. W drugiej części zajęć nie zabrakło nowych pojęć związanych

z DNA – dzięki dobremu przygotowaniu z genetyki, szybko je przyswoiliśmy. Znalazł się również czas na pamiątkowe zdjęcia. Z niecierpliwością czekamy na kolejne wykłady.

Tomasz Zięty klasa 1b

DSC03057


Naszyjnik z DNA krok po kroku

Młodzi biolodzy na poniedziałkowym spotkaniu Koła Miłośników Przyrody realizowali kolejny bardzo interesujący projekt, dotyczący izolowania DNA z komórek nabłonkowych jamy ustnej.

Do jego wykonania szkoła zakupiła zestaw składający się z buforu ekstrakcyjnego, pipet, próbówek oraz szklanych fiolek z rzemykami, dzięki którym możemy teraz nosić swoje DNA na szyi.

Do próbówki za pomocą pipety nalaliśmy bufor  ekstrakcyjny, w którym wymyliśmy waciki z wymazem zawierającym komórki z naszych jam ustnych. Następnie do probówek ostrożnie wlaliśmy silnie schłodzony wcześniej alkohol. Na efekt nie trzeba było długo czekać, bo już po ok. 10 minutach widać było zlepiające się białe nitki DNA, które później za pomocą pipety wprowadziliśmy do szklanych fiolek.

Po ich uszczelnieniu i zaopatrzeniu w rzemyki mogliśmy podziwiać własne DNA zawieszone na szyjach w formie naszyjnika.

Z niecierpliwością czekamy na kolejne bardzo, bardzo interesujące i pouczające doświadczenia.

Ada Przybył kl. 1b


Dnia 26 listopada grupa uczniów z klasy IB kolejny już raz wzięła udział w zajęciach na terenie Instytutu Dendrologii PAN. Tym razem mieli oni możliwość zapoznania się z techniką laboratoryjną umożliwiającą rozdzielenie cząsteczek DNA w polu elektrycznym,

w zależności od ich wielkości, czyli ELEKTROFOREZĄ. Uczniowie zapoznali się z jednym z typów elektroforezy – elektroforezą w żelu agarozowym – od momentu przygotowania żelu, poprzez samodzielne nałożenie próbek na żel, aż po obserwację rozdzielonych cząstek DNA w świetle ultrafioletowym.


Kuchnia molekularna od strony laboratoryjnej w naszej szkole.

Na kółku biologicznym realizowaliśmy projekt pt. „Produkcja syntetycznego kawioru”.

Każdy otrzymał swoje próbówki oraz składniki do jego wytworzenia.

Wszystkim się te zajęcia bardzo podobały, ponieważ praca była ogromnie ciekawa i bardzo

przyjemna,

a jej efekt końcowy mogliśmy posmakować.

Syntetyczny kawior jednym wyszedł słodki, a innym nieco słony ; )

Jednak każdy z nasz czuł satysfakcję z wykonanej pracy.

Poniedziałkowe zajęcia były dla nas bardzo interesujące, a zarazem kształcące.

Ada Przybył kl. 1b


5 listopada 2012 r. w Instytucie Dendrologii odbyły się kolejne zajęcia dla uczniów klasy przyrodniczej. Podczas zajęć laboratoryjnych uczestnicy zapoznali się z techniką izolacji DNA z materiału roślinnego. Oprócz obserwacji kolejnych etapów izolacji DNA, uczniowie mieli również możliwość sprawdzenia swoich umiejętności poprzez włączenie się w prace laboratoryjne. Były to pierwsze zajęcia z zaplanowanej serii, podczas której młodzież w praktyce zapozna się z podstawowymi technikami biologii molekularnej.


W środę (24.10.2012 r.) odbyła się wycieczka klasy Ib, do Wielkopolskiego Parku Narodowego, a właściwie do jego siedziby w Jeziorach, koło Mosiny. Mimo, że pogoda od rana nie była łaskawa, wszyscy o 8:00 stawili się na boisku szkolnym i mogliśmy wyjeżdżać. Pierwszą atrakcją w siedzibie Parku Narodowego był wykład o ochronie przyrody, podczas którego dowiedzieliśmy się m.in., jakie są różnice między parkiem narodowym, parkiem krajobrazowym a rezerwatem przyrody. Następnie odbyły się zajęcia w muzeum. W parach wypełnialiśmy karty pracy, które po skończonych zajęciach można było oddać pani Katarzynie Leskiej i otrzymać dodatkowe punkty z biologii. Po krótkiej przerwie, razem z panią przewodnik, poszliśmy na spacer. Najpierw wzdłuż Jeziora Góreckiego, następnie przeszliśmy obok Jeziora Kociołek, którego obszar jest rezerwatem przyrody, ostatnim punktem wycieczki było wejście na najwyższe wzniesienie Wielkopolskiego Parku Narodowego, czyli na Osową Górę. Podczas wycieczki każdy na swój sposób odkrywał tajemnice Parku Narodowego, a atmosfera wyjazdu była odwrotnie proporcjonalna do pogody. Zaraz po wejściu do autobusu zaproponowaliśmy paniom ponowny wyjazd, w tym samym składzie. Należy dodać, że pani Leska oraz pani Kulak zgodziły się. Zmęczeni, o 13:45, dojechaliśmy do Kórnika, a każdy z nas ruszył w swoją stronę do domu.

Wiktoria Boguszyńska, klasa Ib.


8 października br. uczniowie klasy 1b uczestniczyli w pierwszym inauguracyjnym wykładzie w Instytucie Dendrologii. Tematyka wykładu „Zastosowanie technik molekularnych we współczesnej biologii” wprowadziła uczniów w zagadnienia, które będą omawiane podczas zajęć lekcyjnych w szkole. Prelegent zapoznał uczniów m.in. z metodyką izolacji DNA, metodami wizualizacji kwasów nukleinowych, rolą i zastosowaniem enzymów restrykcyjnych. Omówiono również laboratoryjne sposoby namnażania DNA. Z częścią prezentowanych w trakcie wykładu metod biologii molekularnej uczniowie zetkną się również w trakcie kilku kolejnych zajęć laboratoryjnych w pracowniach Instytutu.

Dodaj komentarz